Onderzoek

Soms ontstaan er vragen over de ontwikkeling van een kind. Zeker wanneer de ontwikkeling vast lijkt te lopen en je ziet dat het kind wordt belemmerd. Onderzoek kan helpen inzicht te krijgen en erachter te komen waar het kind bij gebaat is en hoe zijn omgeving hierop af kan stemmen. Als je wilt dat je kind zich beter kan concentreren op school, kan het helpen om te weten waar dit aan ligt. Wanneer er een vermoeden is van dyslexie is onderzoek vaak zelfs noodzakelijk om in aanmerking te komen voor behandeling.

 

Situaties waarin onderzoek gewenst is verschillen van elkaar en daarom zal een onderzoeksopzet variëren. Bij het Pedagogen Collectief kunt u terecht met diverse onderzoeksvragen. Klik op het onderwerp om er meer over te lezen.

Dyscalculie

"Dyscalculie is een stoornis die gekenmerkt wordt door hardnekkige problemen met het leren en vlot en/of accuraat oproepen en/of toepassen van reken-/wiskundekennis (feiten/afspraken)."
- Ruijssenaars, Van Luit, & Van Lieshout, 2008, p. 28 -

 

Om in aanmerking te komen voor dyscalculieonderzoek gelden enkele criteria. Controleer aan de hand van dit document of het kind dat u wilt aanmelden hieraan voldoet. Indien er twijfel bestaat wordt aangeraden contact met ons op te nemen, alvorens de aanmelding in gang te zetten.

 

Kenmerken van dyscalculie
Bij kinderen met dyscalculie kunnen de volgende kenmerken voorkomen. Zij hebben moeite met:
Het automatiseren van rekenfeiten. Hierdoor blijven kinderen bijvoorbeeld de telrij gebruiken om eenvoudige rekenopgaven op te lossen.
Het uitvoeren van procedures en stappenplannen.
Inzicht in ruimte, zoals het moeilijk kunnen plaatsen van getallen op een getallenlijn, inschatten van hoeveelheden en klokkijken.
Getalkennis.
 
Andere veelvoorkomende problemen waar kinderen met rekenproblemen tegenaan kunnen lopen, zijn:

  • Het afleiden van sommen uit redactie- contextopgaven.
  • Het uitvoeren van zelfcontrole tijdens het rekenen: kinderen met rekenproblemen weten niet waar ze op moeten letten.  
  • Het niet doorzien van verbanden tussen vergelijkbare, eerder opgeloste rekensommen: elke opgave is uniek.
  • Het ervaren van stress bij rekenen, hetgeen zich kan uiten in angst, lichamelijke klachten, vermijding, verzet etc.

Deze website maakt gebruik van cookies om u een optimale gebruikerservaring te bieden.

Meer info